کاهش قیمت آهن آلات در روزهای اخیر

  • تعداد بازدید : ۲۷۳
  • تاریخ انتشار : ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
کاهش قیمت آهن آلات در روزهای اخیر
سر فصل ها

    طلای سیاه یا همان نفت  تاثیر مستقیم بر قیمت آهن دارد. زمانی که هر بشکه نفت با کاهش قیمت روبه‌ رو شود، قیمت آهن نیز کاهش می یابد وافزایش عرضه و کاهش تقاضا از دیگر عوامل کاهش قیمت آهن است.روند تغییر قیمت برای فعالان این بخش اهمیت بالایی دارد چون آهن از فلزاتی است که در صنایع مختلف کاربرد دارد و نوسانات قیمت آن در کشور ما به عوامل زیادی بستگی دارد مانند کاهش قیمت ارز،افزایش عرضه،نبود تقاضاطی یک ماه اخیر شاهد کاهش قیمت آهن بودیم و علت مشخصی برای آن وجود ندارد اما آنچه که مشخص است تحت تاثیر سیاست و نحوه عرضه در بورس می باشد که از اوایل شهریور شاهد کاهش قیمت بودیم

    تاثیرات کاهش شدید قیمت آهن امروز

    کاهش قیمت خبر خوبی نیست زیرا برای تولیدکنندگان صنایع فولاد نگران کننده است چون متحمل ضرر زیادی میگردند و که با ادامه این روند قیمتی کسب و کار آنها دچار ورشکستگی می شود و خرید اعتباری نیز ممنوع شد و شرایط خرید اقساطی مشتریان برداشته شد که شاهد ادامه روند نزولی قیمت می باشیم.

    مهم ترین دلیل کاهش قیمت آهن امروز

    نرخ ارز و دلار دو عامل بسیار مهم در تعیین قیمت آهن می باشد که هر چه شیب نزولی تری داشته باشد تاثیر جدی تری بر بازار و صنایع آهن و فولاد دارد زمانی که ارزش پول کشور ما نسبت ب ارز ها و دلار کم‌ می شود قیمت آهن نیز کاهش می یابدو کاهش تقاضا ب وجود می آید که این کاهش تقاضا خود از عواملی است که بر کاهش قیمت آهن تاثیر می گذارد

    سیاست های دولت نسبت به سیاست های کشورهای دیگر از عامل بعدی است تاثیر بر سایر عوامل و برجام و … دارد که به جز کاهش قیمت دلار تاثیر مهمی بر بازار می گذارددر این بین برخی کارخانجات طرفیت تولید خور را افزایش می دهند و باعث افزایش عرضه می شوند که این امر نیز تاثیر مستقیم داردبه خاطر تحریم های سیاسی و اقتصادی که کشور ایران درگیر آن است صادرات آهن کاهش یافته است و در نتیجه باعث افزایش موجودی در بازار و‌به طبع آهن شاهد کاهش قیمت هستیم .

    خرید و فروش آهن در حجم بالا با توجه به این نوسانات بسیار خطر پذیر است اگر تخصصی در این مورد ندارید با تیم پشتیبانی و مشاور پرگاس آهن همراه شوید تا از تخصص و تجربه مشاوران ما بهره بگیرید و در مورد نوسانات قیمت مطلع شوید تا به جز سود آوری برای شما از ضررهای اقتصادی پیشگیری کنند.

    کاهش قیمت ورق سیاه

    در شهریور ماه تقریبا وضعیت پایداری داشت و نسبت به دو ماه قبل با کاهش کمتری مواجه شد  اما با توجه به رکود بازار ساخت و ساز در چند ماه گذشته تقاضا برای ورق سیاه یا همان ورق گرم کاهش یافته است.که یکی از عوامل اصلی کاهش قیمت جهانی  فولاد بوده است.عامل دیگری که موثر بر تاثیر قیمت ورق سیاه بود افزایش عرضه بود،تولید کنندگاه تولیدشان را افزایش دادند.عامل دیگر کاهش تقاضا در بازار ایران بود که طی چند ماه اخیر تقاضا کم شد که آن هم به دلایلی مثل افزایش هزینه های ساخت و ساز و کاهش رشد اقتصادی بستگی داشت.

    کاهش قیمت میلگرد و پروفیل

    کاهش قیمت ورق پروفیل

    از مهمترین بازاهای فولادی درایران بازار قوطی و پروفیل است و اهمیت بالای این باز به طبع پیش بینی قیمت آن را به یک امر اساسی تبدیل کرده است و به خاطر وضعیت بی ثبات کشور که مدام در حال نوسان است باید نوسانات آن به صورت هفتگی بررسی شود و قیمتش به صورت روزانه پیگیری شود نوسانات هفته گذشته بر قیمن پروفیل در بازار داخلی ما تاثیر زیادی گذاشته است و با بالارفتن قیمت دلار شاهد بالا رفتن قیمت آن بودیم در حالی که در ماه های گذشته قیمت قوطی و پروفیل روند کاهشی داشت و دلار منفی ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت آن می باشد.عواملی مثل قیمت دلار و طلا،عرضه و تقاضا،قیمت شمش آهن همگی برای تعیین قیمت مورد بررسی قرار بگیرند که در حال حاضر با روند افزایش نرخ دلار بازار وارد افزایش قیمت شده است که البته آینده بازار نامشخص است و نمیتوان گفت چه پیش می آید.

    کاهش قیمت میلگرد

    میلگرد از پرطرفدارترین محصولات در ساختمان سازی است  و چون در طول سال قیمت ثابتی برای میلگرد وجود ندارد سازندگان ساختمان مدام پیگیر نوسانات میلگرد می باشند.برای پیش بینی قیمت میلگرد باید عوامل موثر بر آن را شناخت،چون معمولا بازار میلگرد با افزایش قیمت روز آهن دچار نوسان قیمتی می شود.

    یکی از این عوامل هزینه مواد اولیه می باشد چون میلگرد از سنگ آهن و ضایعات فلزی ساخته می شود و نوسان قیمت میلگرد با کاهش و افزایش این دو ماده اولیه ارتباط مستقیم دارد.

    از عوامل دیگر میزان عرضه و تقاضا است،با کم شدن عرضه و تولید قیمت این محصول افزایش می یابد و با توجه به ورود به فصل سرما و  قیمت آن چه تغییری خواهد داشت این هم  به عرضه و تقاضا در آن فصل بستگی دارد.

    مشخصات فنی و وزن میلگرد نیز در قیمت آن تاثیر گذار است و مهمترین عامل در تعیین قیمت میلگرد است چون نسبت به وزن و اندازه میلگرد و اینکه چقدر فولاد مصرف شده باشد هزینه نیز افزایش دارد برای مثال قیمت میلگرد ۱۴ با قیمت میلگرد ۱۸ یکسان نیست.

    هزینه حمل و نقل و مسافت در تغییر قیمت میلگرد تاثیر دارد به همین دلیل ترجیح خریدار این است که به صورت مستقیم از کارخانه خرید کند که تا حدی از قیمت کاهش دهد.

    شرایط جوی و آب و هوا،سیاست حاکم بر جامعه،تصمیمات اقتصادی و سیاسی،حجم صادرات و واردات،سایز و نوع میلگرد ها و تورم جهانی ،همه بر قیمت میلگرد تاثیر می گذارد.

    بازار فولاد در سال های اخیر به خاطر تحریم های اقتصادی که تاثیر مستقیمی بر بازار داشته است هزینه های زیادی را متحمل شده است به خاطر بی ثباتی مبلغ ارز و با  افزایش هزینه واردات بر هزینه های تولید نیز اثر مستقیم گذاشته است.نمی توان گفت کدام عامل بیشترین تاثیر را بر روی قیمت میلگرد می گذارد چون بسته به شرایط و عوامل مختلف ممکن است هر عامل نسبت به عامل دیگر بیشترین تاثیر را داشته باشد و این بسته به شرایط جامعه است که می توان پیش بینی دقیق و درست تری از قیمت میلگرد به دست آورد.

    طبق پیش بینی ها در مورد بازار میلگرد تا آخر سال نوسانات افزایشی و رکود را دارد،چون کارخانه های فولاد ایران بیشترین حجم میلگرد را تولید می کنند در زمان اصلاح قیمت بیشترین رکود را دارد و هر رکود در بازار باعث جهش قیمت میلگرد است

    برای اطلاع از قیمت میلگرد،مشاوره و خرید به وب سایت پرگاس آهن مراجعه نمایید تا از قیمت روزانه میلگرد مطلع شوید.شرکت پرگاس آهن از شرکت های تخصصی در زمینه تهیه و فروش محصولات فولادی است و آماده ارائه خدمات به شما مخاطبان گرامی می باشد.

    کاهش قیمت تیرآهن

    کاهش قیمت تیرآهن

    قیمت‌ تیرآهن در طول زمان ثابت نبوده و همیشه با تغییراتی همراه است. تحلیل و پیش‌بینی بازار آهن، برای بسیاری از کسب‌وکارهایی که با خرید آهن و مقاطع فولادی در ارتباط هستند و همچنین فعالان حوزه‌ کسب‌وکار، مهم وضروری است.

    از تاریخ ۲۲ تا ۲۹ مهر ماه کاهش قیمت آهن ادامه داشته است.بازار آهن آلات در هفته های گذشته به صورت متوالی متاثر از سیاست های تنظیم بازار و نحوه عرضه  در بورس  دچار نوسان بوده ،البته دامنه این نوسان ها جزیی بوده و قیمت ها در این محدوده افزایش پیدا کرده و مجددا با تاثیر پذیری از عوامل تاثیر گذار کاهش پیدا کرده است. در طی هفته های گذشته با افزایش جزئی نرخ دلار و همچنین عرضه محصولات فولادی از جمله شمش به صورت اعتباری و با نرخ پایه بالاتر از بازار ، افزایش قیمت پیدا کرد.

    از عوامل تاثیر گذار بر قیمت تیرآهن ضخامت تیرآهن،نوسانات ارزی،وضعیت بورس،هزینه حمل و نقل،میزان واردات و صادرات،برنامه ریزی برآورد هزینه،کیفیت کارخانه تولید کننده که خود آنی نیز براساس مواد اولیه و فرآیند تولید و نیروی انسانی است،نام برد.

    تیرآهن چون از فلزات پایه است قیمت آن بر صنایع کارخانجات صنعتی خودروسازی اهمیت ویژه ای دارد و در کشور ما قیمت آن به سیاست نوسانات ارزی بستگی دارد.برای اینکه بتوان صادرات انجام داد باید در داخل کشور تعادل قیمت آهن برقرار شود. اما گاهی با ریزش قیمت مواجه می شویم که این برای فروشندگان خوشایند نیست 

    از اساسی ترین دلایل، ریزش قیمت دلار است چون از محرک های اصلی می باشد و تغییرات قیمت مواد اولیه و فلز ها بر افزایش و کاهش قیمت تاثیر دارد،این کاهش ارزش پول منجر به بالا رفتن هزینه های واردات مواد اولیه می شود که این موضوع خود باعث بالا رفتن قیمت آهن آلاتی چون تیرآهن می شود.

    میزان عرضه و تقاضا از جمله عوامل دیگر است که هرچه عرضه بیشتر و تقاضا کمتر باشد قیمت کاهش پیدا می کند.

    بورس از عواملی است که تاثیر مستقیم بر قیمت تیرآهن دارد چون  تغییر ارزش سهام شرکت های فولادی بر تغییر قیمت موثر است.کاهش قیمت نفت با کاهش قیمت آهن نسبت مستقیم دارد.

    پیش بینی قیمت آهن آلات در روزهای آینده

    پیش بینی قیمت در روزهای آینده تاثیر زیادی در فعالیت این حوضه دارد چه کسانی که مستقیم خرید و فروش دارن چه صنعتگرانبرای مثل پیش بینی قیمت میلگرد برای کار ساختمان سازان حائز اهمیت است.تورم بیش از حد،تحریم های اقتصادی ،محدودیت منابع ، افزایش نرخ مواد اولیه و … تمام اینها باعث بالارفتن قیمت آهن آلات می شود.

    طبق آمار مرکز جهانی فولاد تولید در ده مال اول سال با ده مال اول سال گذشته به یک میزان بوده است که به دلیل کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان تولید کاهش داشته است.طبق کارکردی که دولت دارد در زمستان امسال مشکلات در تولید آهن آلات و فولاد و التهاب در بازار مواجه خواهیم شد.

    حتی اگر تولید افزایش پیدا کند در بخش تقاضا و مصرف رکود داریم ،درست است که افزایش عرضه باعث رونق در بازار میشود اما با توجه به رکود بازار کشور تقاضا افزایش نمی یابد.چون عواملی وجود دارد که میتواند باعث رشد اقتصادی شود مانند پایان تورم و رشد اقتصادی که امسال یعنی سال ۱۴۰۲ تحقق نمی یابد و امکان پذیر نیست.در صنایع مصرف مانند ساختمان سازی رکود نباشد و پروژه های دولتی مثل ساخت و ساز شروع شوند.به دلیل رکودی که بر بازار ما حکم فرما است مصرف کننده ی این صنایع از تولید شده ی آن کمتر است هرچند با عملکرد دولت مسلما افزایش نرخ ارز و شوک افزایش قیمت ناشی از آن هم اتفاق خواهد افتاد.

    مورد بعدی قیمت دلار است که مهمترین عامل تاثیر گذار در بازار فولاد ایران می باشد چون اولین تاثیرش،تاثیر بر قیمت مواد اولیه است دومین تاثیرش صادرات فولاد و ب دست آوردن سرمایه به دلار برای تولید کننده است که خود این باعث کاهش تولید در بازار و افزایش قیمت می شود که این افزایش دلار و ارز خود باعث افزایش نرخ آهن و فولاد در سال ۱۴۰۲ شد.در چند ماه اول سال با افزایش رکود و تورم بالایی ایجاد شد که مسلما هر چه دلار بالا رود بازار آهن دچار افزایش قیمت و التهاب می شود.

    طبق پیش بینی که نرخ آهن آلات در بازار جهانی۲۰۲۳ داشت  قیمت جهانی این محصول تاثیر زیادی در پیش بینی قیمت مثلا میلگرد ورق های فولادی و … در بازار داخلی می باشد.افزایش هزینه ها و قیمت سوخت و انرژی ها باعث بالا رفتن قیمت فولاد در مراحل تولید و حمل و نقل می شود.قیمت محصولات فولادی به قیمت شمش فولادی و آهن خام بستگی دارد

    بررسی نوسانات نرخ آهن آلات

    بررسی نوسانات نرخ آهن آلات

    در پیش بینی بازار فولاد در هفته سوم مهر با بررسی تغییرات  دلار نشان داد که  طی یک هفته گذشته افزایش قابل توجهی داشت واز  50 هزار تومان، در روز دوشنبه به 53 هزار تومان رسید. روند قیمتی دلار تا پایان این هفته با نوسان همراه است

    مهم ترین دلیل بالارفتن قیمت دلار،جنگ بین فلسطین و اسرائیل بود.اما بازار فولاد در هفته ی گذشته، مثل نرخ ارز،   افزایش داشته است. البته افزایش قیمت ها  تقاضا را در بازار افزایش داد و تمام محصولات فولادی و آهن عرضه شده در بورس کالا به فروش رسید.با تحلیل و پیش بینی قیمت آهن ، می توان گفت که اگر التهابات سیاسی و نظامی ادامه پیدا کند، روند قیمتی نوسانات خواهد داشت. البته با توجه به این که اخبار جنگ تاثیر خود را روی بازار ارز و فولاد گذاشت، احتمالا نوسانات بعدی، در جهت کاهش قیمت خواهد بود.

    برای پیش بینی قیمت دقیق آهن باید نکاتی را در نظر گرفت

    1.  تاریخچه عملکرد قیمتی بازار در دوران مختلف
    2.  بررسی تکنیکال نمودارهای قیمت آهن
    3.  پیگیری اخبار اقتصادی و سیاسی تأثیرگذار مانند جنگ‌ها و تحریم‌ها
    4.  بررسی دقیق عوامل بنیادی و پارامترهای فاندامنتال در بازار آهن
    5.  پیش‌ بینی تغییر عوامل تأثیرگذار مانند چگونگی روند دلار
    6.  توجه به معاملات آهن اسفنجی، سنگ آهن و شمش فولادی در بازار بوس کالا

    کلام آخر

    تورم بالای چهل درصد،رشد صد درصدی نرخ دلار،تحریم ها،مشکلات تولید ،قطع گاز و برق باعث کاهش تولید و افزایش قیمت در بازار داخلی می شود و با توجه به تمام عوامل ذکر شده در مورد پیش بینی قیمت باید گفت که پس از این رکود با افزایش قیمت محصولات فولادی و آهن آلات تا پایان سال ۱۴۰۲ روبه رو می شویم.