نحوه تشخیص ورق گالوانیزه با کیفیت

  • تعداد بازدید : ۲۱۴
  • تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
نحوه تشخیص ورق گالوانیزه با کیفیت
سر فصل ها

    از انواع ورق های فولادی میتوان به ورق گالوانیزه اشاره نمود .که در صنایع مختلفی همچون ساختمانی و تولید لوازم خانگی ،خودرو سازی وغیره.....به کاربرد .مهمترین دلیل استفاده از ورق گالوانیزه ضدزنگ بودن و قیمت مقرون به صرفه آن می باشد که باعث شده تا محبوبیت زیادی بین خریداران پیدا نماید.البته خرید ورق گالوانیزه با کیفیت بسیار مهم می باشد زیرا تاثیرات زیادی بر کاربری داشته و کیفیت این ورق قابل بحث می باشد .

    قبل از هرگونه اطلاعات و خرید باید با ویژگی‌های ظاهری ورق گالوانیزه آشنا شویم تا بتوانیم خریدی با کیفیت و مطمئن داشته باشیم در این مقاله قصد داریم تا شما رو با ورق گالوانیزه با کیفیت و نحوه ی تشخیص آن راهنمایی نماییم . 

    اولین چیزی که شما از ورق گالوانیزه مشاهده می نمایید ظاهر آن می باشد.البته با کمی دقت از روی ظاهر ورق‌ها از کیفیت آنها تا حدودی مطلع می‌شود . ویژگی‌های ظاهری ورق‌های گالوانیزه شامل موارد زیر است:سطح صیقلی و شفاف که براق تر از ورق سیاه می باشد .قابل ذکر است که به مرور زمان و گذشت زمان ورق گالوانیزه نیز کدر می شود اما هیچگونه ارتباطی با مرغوبیت و کیفیت ورق گالوانیزه ندارد.سطح ورق نباید هیچگونه لکه ی زرد یا لکه ی سیاه وسفیدک روی سطح ورق گالوانیزه باشد.

    در سطح ورق گالوانیزه طرحی از دانه های برف که به آن گل یا اسپنگل یا پولک گفتن می‌شود هرچه گل های ریزتر وبراقیت داشته باشد دارای مرغوبیت بالایی است.باید هنگام بازدید ورق توجه کنیم تا روی سطح ورق هیچ گونه چین خوردگی و زدگی وجود نداشته باشد.

    گالوانیزه کردن ورق یعنی چه ؟

    ورق های فولادی و آهنی در طی گذشت سال ها دچار زنگ زدگی و خسارت میشوند که با پیشرفت تکنولوژی وعلم در گالوانیزه کردن ورق ها که یکی از ارزانترین و ساده ترین روش برای جلوگیری از خسارت های ناشی از ورق های آهنی شد.یک لایه ی فلز روی بر ورق‌های آهنی و فولادی پوشانده می‌شود که باعث مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌ زدگی محافظت میکند.در فرآیند گالوانیزه اگه ورق در معرض هوا قرار بگیرد ،زنگ زدگی در آن صورت نمی‌گیرد.

    چگونگی تشخیص کیفیت ورق گالوانیزه

    از انواع استانداردهای ملی و بین‌المللیوجود دارد که سطح کیفیت محصولات فولادی با برندهای مختلف مشخص میگردد که باید با استانداردهای تولید شده تطابق داشته باشد.تا مورد تایید گردد.الگوی پولک یا اسپنگل که شبیه به دانه های برف می باشد .این گل های روی ورق گالوانیزه در سه گروه درشت، متوسط و ریز تقسیم‌بندی می‌ گردد.در ورق‌های گالوانیزه فولادی مرغوب گل‌های سطح فلز ریز و یا براق می باشند.

    تشخیص ومشاهده سطح ورق

    سطح براق و شفاف و صیقلی ورق از اصلی ترین موارد در تشخیص ورق گالوانیزه می باشد.ورق گالوانیزه بسیار سطح لغزنده ای دارد به صورتی که اگر آب روی سطح آن ریخته شود سر می خورد به همین دلیل هیچوقت آب روی آن باقی نمی ماند.تشخیص ورق گالوانیزه ازدیگر ورق‌هامقاومت ورق در برابر خوردگی و اکسیدشدن بسیار مهم می باشد.زیرا که ورق‌های گالوانیزه دوام بالاتری نسبت به ورق سیاه دارند .ورق گالوانیزه از نورد سرد و با ورق سیاه ساخته میشود.طول ورق گالوانیزه 2تا 6متر می باشد.و وزن ورق گالوانیزه بیشتر از ورق های دیگر است.

    ورق گالوانیزه بین 8 تا 30 کیلوگرم وزن دارد و برای پروژه‌های خاصی استفاده میشود. شما با دریافت اطلاعات دقیق و جامع میتوانید ورق گالوانیزه مرغوب را خریداری نمایید.انتخاب درست و دقیق میتواند از هدر رفتن هزینه و خرید مقرون به صرفه ای را تجربه نمایید. 

    ورق گالوانیزه

    علائم ورق گالوانیزه معیوب

    همانطور که از مرغوبیت ورق گالوانیزه اطلاعاتی را کسب کردید باید از ورق های گالوانیزه معیوب دار هم اطلاعاتی داشته باشید .با ما همراه باشید تابه نحوه ی تشخیص ورق معیوب می‌پردازیم. در ظاهر ورق گالوانیزه هرگونه ناپیوستگی در زنگ و پوشش ،آسیب، خرابی، خراش، لکه نشان دهنده ی عیوب ورق گالوانیزه می باشد .اگه اطلاعات کافی در مورد مرغوبیت ورق گالوانیزه داشته باشید تشخیص ورق گالوانیزه نامرغوب بسیار راحت و آسان می باشد . تمامی کارخانه‌های معتبر موظف به رعایت تمامی استاندارها و اصول تولید فلزات می باشند تا در نهایت بتوانند که یک محصول مرغوب به مشتری تحویل دهند.

    آنالیز و تست‌های آزمایشگاهی

    آنالیز و تست‌های آزمایشگاهی که شامل :ترکیبات شیمیایی،عناصر به کار رفته و طیف‌سنج‌ها است که میتوان تشخیص دادچه میزان روی در ورق فولادی به کار رفته است اما این آزمایشها بسیار زمان بر بوده و دارای هزینه ی بالا می باشد . بهترین روش برای تشخیص مرغوبیت ورق ها تجزیه و تحلیل ورق است ،که با روش آنالیز صورت میگیرد .یعنی با آنالیز ورق فولادی یک برگه ی آزمایشگاهی تحویل داده میشود که تمام عناصر شیمیایی و میزان مصرفی آن درج شده است.

    قیاس ورق گالوانیزه با ورق معمولی

    ورق های متعددی در بازار آهن آلات عرضه و استفاده می شود که هر یک از آنهابا یکدیگر متفاوت می باشد.واز نظر متریال به تقسیم بندی های مختلفی طبقه بندی می‌شودکه هریک کارایی خاص خود را دارد و رقیب های قدرتمندی برای ورق های گالوانیزه می باشند.

    انبار کردن و نگهداری از ورق‌ گالوانیزه

    از دغدغه های بنگاه های نگهداری و یا انبار داران و کارخانه ها ،سالم نگه داشتن ورق ها می باشد که شیوه ی نگهداری، صحیح ورق ها بسیار مهم و ضروری است .تمامی ورق های گالوانیزه در برابر رطوبت بسیار مقاوم می باشند اما باید بدانیم که نباید آنها را در معرض رطوبت قرار دهیم .زیرا که نگهداری نامناسب و یا رطوبت به مرور زمان لکه های شوره ویا لایه سفید رنگی روی ورق به وجود می آورد که باعث میشود تا ظاهر اولیه و فابریک بودن خود را از دست بدهد . برای جلوگیری از شوره زدن ورق های گالوانیزه از مواد شیمیایی مخصوصی استفاده میکنند که از آن محافظت می نماید .قابل ذکر است که از ریختن آب بر روی ورق خودداری شود زیرا که به هیچ عنوان نباید آب و یا رطوبت در بین ورق های گالوانیزه باشد بلکه باید کاملا اصولی خشک و نگهداری گردد.

    جوش‌ پذیری ورق گالوانیزه 

    از خصوصیات بارز ورق گالوانیزه خاصیت جوش‌پذیری می باشد .برای کاربری آین محصول در صنعت لازم می باشد تا ورق ها از طریق جوش به هم وصل شوند ورقی با کیفیت است که قابلیت جوش پذیری را داشته باشد و بتوان آن را به ورق های به راحتی جوش داد .

    گالوانیزاسیون ورق 

    در فرایند گالوانیزاسیون کاوری که در ورق ایجاد میشود تماما و کلیه ی سطح ورق را می پوشاند به طوری که کلیه ی شکاف ها،برامدگی ،فرورفتگی های ورق به طور کامل پوشانده میشود .در آهن آلات تنها فقط کاور گالوانیزه است که میتواند محافظت کامل از ورق را در هر شرایطی داشته باشد.

    آلیاژ کاربردی در ورق 

    برای ساخت نورد گرم آلیاژ ST37کافی می باشد.امابرای تولیدات ورق فولادی به روش نورد سرد بایداز سه نوع آلیاژ پیروی نمود .آلیاژ به کار رفته در ورق معمولی  ST12 است.آلیاژ به کار رفته در ورق های نیمه کششی ST13 است.آلیاژ به کار رفته در ورق های فوق کششی ST14می باشد .

    ورق سرد و گرم

    چگونگی تشخیص ورق گالوانیزه سرد و گرم

    از تفاوت های ورق های گرم و سرد به فرایند ساخت آن باید توجه نماییم. ورق های سرد و گرم کاملا فرایند متفاوتی در ساخت دارند.ورق فولادی نورد گرم در حمام مواد مذاب غوطه ور میگردد تا غلتک ها ورق سیاه را تولید نمایند. اما در فرایند نورد سرد هیچگونه دمایی نمی باشد و دما کاملا عادی است. اما قابل ذکر است که در فرایند نورد سرد به علت عملیات های متفاوت ساخت از حساسیت بیشتری برخوردار است .به همین دلیل است که قیمت بیشتری نسبت به ورق های دیگر دارد.

    اندازه‌ گیری ضخامت پوشش

    در ورق گالوانیزه با کیفیت کاور محافظی موجود است که توجه به ضخامت آن کاور بسیار مهم است .برای تشخیص این ضخامت از دستگاه ضخامت‌ سنج الکتریکی استفاده می‌ نمایند .این راه حل بسیار ارزان بوده و در زمان کوتاهی از ضخامت واستاندارد ورق گالوانیزه تعیین میشود.

    تولیدات ورق سیاه در دمای بالا باعث میشود  تا اکسیدهای سطحی بر روی این ورق فلزی، صورت گیرد .تا ورق به دست آمده این خاصیت را داشته باشد تا در برابر پوسیده شدن و خوردگی مقاومت کند.اما باید بدانیم که این مقاومت با اکسیدها ماندگاری ندارد . استفاده ی هر فلز و یا فلز روی   بر روی، ورق سیاه  از عملیات های گالوانیزاسیون می باشد  تا دوام  محصول را بالا ببرد . بهترین نوع ورق ،ورق گالوانیزه می باشد که  نسبت به زنگ زدگی و خوردگی  مقاومت بیشتری دارد وبه مدت بیست سال در محیط های رطوبتی سالم باقی بماند . 

    والیته اگه در محیط های گرم از این نوع ورق استفاده کنیم عمر آن به بالای شصت سال می رسد.و در صورت هر گونه خراش در سطح ورق گالوانیزه با استفاده از پیل مکانیکی مشکل برطرف میگردد.همه ی ما میدانیم که سرعت خوردگی فلز روی پایین می باشد نهمین موضوع از فواید ورق‌های گالوانیزه به حساب می آید.