افزایش شدید قیمت آهن در روزهای اخیر

  • تعداد بازدید : ۲۸۶
  • تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
افزایش شدید قیمت آهن در روزهای اخیر
سر فصل ها

    علت و دلایل افزایش قیمت آهن آلات

    از محصولات پرنوسان از نظر قیمت در کشور ما آهن می باشد که قیمت آن بر اثر عوامل مختلف تغییر می کند و قیمت صعودی دارد.آهن به دلیل استفاده در صنایع مختلف از پرکاربردترین مقاطع فولادی شناخته شده می باشد مخصوصا در صنعت ساخت و ساز،از این رو تغییرات قیمت آهن منجر به تغییر در قیمت سایر محصولات مصرفی دیگر و همچنین ملک می‌شود.در این مقاله سعی داریم شما را با عوامل تاثیرگذار در قیمت آهن آشنا کنیم،کشور ما به جز تامین نیاز داخل کشور به کشورهای مختلف نیز آهن صادر می کند و نیاز آن ها را برطرف می کند.

    عوامل متعددی وجود داشته که به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم بر کاهش و یا افزایش قیمت آهن آلات و محصولات فولادی تاثیرگذارند:

    • اثر نفت بر نوسانات قیمت آهن آلات
    • تأثیر حمل و نقل بر نوسان قیمت آهن
    • اثر تورم بر قیمت آهن
    • تأثیر میزان عرضه و تقاضا بر قیمت آهن آلات
    • تأثیر سیاست
    • اثر نرخ ارز و دلار بر نوسان قیمت آهن
    • نقش تعطیلات
    • اثر تغییرات آب و هوایی
    • نقش واردات در نوسانات قیمت آهن
    • قیمت ضایعات آهنی
    • تأثیر قیمت مواد اولیه
    • اثر بورس کالا
    • نقش نیاز صنایع وابسته

    تاثیر نفت،حجم عظیمی از صادرات کشور ما در صنعت نفت می باشد که قیمت نفت به طور مستقیم در صنایع آهن الات تاثیر می گذارد.تاثیر حمل و نقل،دو عامل تاثیر گذار بر قیمت آهن قیمت سوخت و کرایه حمل و نقل می باشد،حمل مواد اولیه به کارخانه ها برای تولید محصول نهایی و حجم چندبرابری محصول در قیمت حمل و نقل آن تاثیر دارد.

    تاثیر تورم، مهم‌ترین معضلات اقتصادی بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه تورم است و اکثر کشورهای توسعه‌ یافته به خاطر کاهش هزینه‌های تولید و وجود نیروی کار ارزان، کارخانه‌های تولیدی خود را به کشورهای درحال‌توسعه منتقل کرده‌اند به همین دلیل تحت تاثیر تورم آن کشور ها قرار گرفته و قیمت محصولات فولادی افزایش می یابد و البته سیاست های اقتصادی هر کشور بر قیمت آهن آلات تاثیر می گذارد مثل پایین آمدن ارزش پول کشور که باعث افزایش هزینه ها می شود.

    تاثیر عرضه و تقاضا،نوسانات قیمت ارز بر میزان عرضه و تقاضا تاثیر می گذارد،پدیده هایی چون جنگ،اختلافات سیاسی،بیماری و همه گیری کرونا موجب اختلال در تولید و محدود شدن عرضه می شود در نتیجه سبب افزایش قیمت میگردد در این مواقع، گرفتن تصمیمات صحیح از طرف دولت‌ و  افزایش تعداد تولیدکنندگان و کارخانه‌های داخلی می‌تواند در درازمدت این عامل را کنترل کرده و ثباتی نسبی را برای بازار آهن به ارمغان آورد.

    تاثیر سیاست،سیاست داخلی در قالب بودجه‌های اقتصادی، راهکارها و تصمیمات به سبب کنترل تورم و نیز بهبود زیرساخت‌های تولید بر رفتار بازار آهن تأثیر می‌گذارد.

    تاثیر نرخ ارز و دلار، نرخ ارز یک فاکتور بسیار مهم در صنعت کشور و به‌ خصوص بازار آهن می باشد،کشور ما در بعضی از زمینه ها نیازمند وارد کردن تجهیزات می باشد و بسیاری از امکانات کارخانه ها از خارج وارد می شود که همه بر اساس نرخ دلار می باشد و برخی از مواد اولیه کارخانه ها نیز از خارج وارد می شود که مسلمأ بر اساس نرخ ارز و دلار قیمت گذاری می شوند که هرچه نرخ ارز و دلار بالا باشد بر قیمت نهایی محصول در داخل تاثیر می گذارد.

    تاثیر تعطیلات،گاهی به دلیل کاهش فروش ،تعدیل نیرو،بدهی ها،عوامل طبیعی مثل بیماری و تعطیلی ناشی از کرونا موجب تعطیل شدن صنایع و خروج از چرخه تولید می شود که سبب افزایش قیمت می شود.

    تاثیر تغییرات آب و هوا،در فصل تابستان دولت به خاطر صرفه جویی در مصرف انرژی سوخت آب برق دست به محدودیت منابع می زند مثل قطع گسترده برق که تحت تاثیر آن بسیاری از کارخانه‌ها نتوانستند آن‌طور که باید، تولیدات خود را انجام دهند.گاهی نیز با صرفه جویی در مصرف آب محدودیت به وجود می آورد،همانطور که میدانید آب مهمترین عامل در خنک کردن آهن می باشد.شرایط آب و هوایی می‌تواند در تعطیل شدن و یا کاهش تولید یک شرکت نقش بسزایی داشته باشد.

    تاثیر واردات،مواد اولیه برخی کارخانه از خارج وارد می شود از این رو تغییرات نرخ دلار و ارز تأثیر مستقیمی بر نوسانات قیمت محصولات نهایی شامل میلگرد، تیرآهن، ورق و غیره خواهد داشت.

    تاثیر ضایعات آهن،نوسانات قیمت قراضه و ضایعات آهن بر قیمت تمام‌شده مقاطع فولادی اثر می گذارد چون ضایعاتی که قابلیت بازیافت دارند بخش مهمی از تولید مواد اولیه تولید شمش و مقاطع فولادی می باشد.

    تاثیر قیمت مواد اولیه،سنگ آهن،نیکل و کروم مواد اولیه تولید آهن آلات می باشد اگر واردات این مواد با مشکل مواجه شود، قیمت آهن آلات بسیار افزایش خواهد یافت.تاثیر بورس،حجم زیادی از معاملات آهن توسط بورس انجام می شود که نوسانات بورس و عملکرد هر کدام از صنایع وابسته به آهن بر قیمت آن تاثیر گذار است.تاثیر نقش نیاز صنایع وابسته،برخی صنایع جون کشتی سازی خودروسازی صنایع پتروشیمی قطعه سازی و نیروگاه ها با کارایی هایشان به طور مستقیم بر قیمت مقاطع فولادی تاثیر می گذارند که با افزایش کارایی هایشان سبب افزایش قیمت مقاطع فولادی می شوند.

    احتمال افزایش قیمت آهن

    احتمال افزایش قیمت آهن

    قیمت آهن و فولاد به مسائل سیاسی و نوسانات قیمت ارز بستگی دارد،همانطور که می دانید تمام کارخانه ها و واحد های تولیدی از خوراک و پوشاک گرفته تا ساختمان سازی به آهن و فولاد بستگی دارد پس قیمت آن تاثیر مستقیم بر تمامی این واحد ها دارد از این رو قیمت گذاری و تعیین قیمت آهن همواره از مسائل مورد توجه دولت می باشد.به دلیل سیاست های منطقه و نوسانات شدید ارز و دلار قیمت آهن در کشور ما تعیین نمی شود و همیشه دستخوش این عوامل می باشدحتی با وجود اینکه کشور ما جزء تولید کنندگان آهن خام به شمار می آید.قیمت آهن به صورت جهانی قیمت گذاری می شود مثل نفت طلا و دلار،قیمت آهن درکشور ما بالا است و رابطه مستقیمی با قیمت ارز و دلار دارد.

    چرا آهن گران شد؟

    در ایران چند سال است که مقاطع فولادی سیر صعودی را طی می کند و به شدت افزایش داشته است که در اوایل فروردین شاهد رکود این بازار شدیم آن هم به این دلیل بود که تاجرانی که در زمینه خرید و فروش مقاطع فولادی و آهن فعالیت داشتند تا مشخص شدن وضعیت سیاسی داخلی،انتخابات ریاست جمهوری و سیاست منطقه کار و فعالیتشان در این زمینه را متوقف کردند و بازار دچار رکود شد که بعد با تعیین رییس جمهور این رمود شکسته شد و بازار سیر صعودی گرفت.

    نرخ آهن و مقاطع فولادی به سیاست های داخلی و خارجی کشور،قیمت جهانی آهن و نوسانات ارز و دلار بستگی دارد.قیمت میلگرد در کشور ما به واسطه استفاده در پروژه های عمرانی و ساختمانی بسیار حائز است و امکان افزایش میلگرد وجود دارد چون تقاضا از توزیع بیشتر است و این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت می شود.

    از دیگر عواملی که باعث گرانی آهن شد افزایش تقاضا برای مسگن بود که باعث افزایش تمامی مقاطع فولادی از جمله تیرآهن نبشی قوطی ناودانی و میلگرد شد که ما در سال جاری به خاطر افزایش تقاضا شاهد افزایش قیمت میلگرد بودیم،البته هر چند که این افزایش صعودی است اما باز هم جای افزایش دارد و تا اواسط سال آینده نیز شاهد افزایش قیمت و سیر صعودی آن می باشیم که این مسئله بر بازار مسگن و قیمت آن اثر گذاشته است.

    سیاست دولت در ساخت و ساز موجب افزایش قیمت میلگرد و تمامی مقاطع فولادی شد.افزایش قیمت دلار و کاهش حجم محصولات در بورس دلیلی برای افزایش قیمت شد به همین دلیل متقاضی به خاطر ترس از افزایش قیمت بیشتر به خرید آهن رو آورد مه عمین خرید هیجانی باعث افزایش قیمت آهن شد.البته مشگل عمده امروز بازار فولاد جهش ناگهانی دلار می باشد،قطعی برق و کاهش عرضه محصولات در بورس همه عوامل افزایش قیمت آهن هستند.

    احتمال افزایش قیمت آهن در بازار

    همانطور که گفته شد وضعیت  دلار و نرخ آن بر قیمت آهن اثر مستقیم می گذارد، ۶۰ درصد از فولاد جهان توسط کشورهای در حال توسعه تولید می شود و این کارخانه ها از کشورهای توسعه یافته به کشور های در حال توسعه به خاطر که ظرفیت افزایش آلاینده های محیطی را ندارند منتقل شده است،همانند کشور ما که یک کشور در حال توسعه است و کارخانه فولاد در اصفهان با به خطر انداختن منابع آبی تولید فولاد را به عهده گرفته است.

    با انتقال کارخانه ها از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه قیمت آهن تحت تاثیر مستقیم تورم جهانی قرار گرفت و نوسانات ارزی تاثیر مستقیم خود را بر مقاطع فولادی گذاشت.

    طبق آمار مرکز جهانی فولاد، برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، تولید فولاد ایران در ده ماهه اول سال ۱۴۰۲، تقریبا با ده ماهه اول ۱۴۰۱ برابر بوده است. اما مشکل اصلی در تولید آهن اسفنجی و مقاطع و محصولات ثانویه فولادی است که به دلیل کمبود برق در تابستان و گاز طبیعی در زمستان با کاهش تولید روبرو بوده اند، التهاب در بازار و کمبود مقاطع فولادی در صورت حل نشدن مشکل انرژی و قطعی برق و گاز در بخش تولید در سال ۱۴۰۲ هم باقی خواهد ماند و با توجه به عملکرد دولت در تابستان و زمستان ۱۴۰۲ با مشکلات در تولید مقاطع فولادی و التهاب در بازار مقاطع فولادی روبرو خواهیم بود.

    در صورت افزایش تولید،رکود در بخش تقاضا و صنایع مصرف کننده باعث رکود در بازار می شود،به دلیل رکود در بازارهای داخلی، بدون شک مصرف داخلی فولاد از میزان تولید آن کمتر بوده و بیشترین امید تولیدکنندگان به درآمد ارزی و صادراتی از مازاد فولاد تولیدی است و با عملکرد دولت و قطعا افزایش نرخ ارز و شوک افزایش قیمت ناشی از آن در نیمه دوم  سال ۱۴۰۲ هم اتفاق خواهد افتاد.

    تاثیر افزایش آهن آلات بر بازار مسکن

    نیاز و تقاضای بسیار برای خانه و مسکن در کشور ما و  ساختمان سازها و آپارتمان سازها نیازمند مصالح میلگرد و آهن هستند سبب افزایش قیمت آهن می شود هرچند که علی‌رغم نیاز بالای مسکن در ایران، بازار مسکن در کشور تقاضای کمی دارد و تا حدود زیادی راکد است.

    آهن از مواد اصلی در صنعت ساخت و ساز می باشد و هرگونه تغییر در قیمت آهن برقیمت مسگن تاثیر می گذارد،در کشور ما با وجود تحمیل تحریم‌ها، شرایط سیاسی پیچیده و … نوسانات زیادی در قیمت آهن و دیگر مقاطع فولادی وجود دارد.چون تولید بسیاری از موارد و مصالح مورد نیاز برای ساختمان‌سازی مانند: درب، پنجره، لوله‌ها و … به فولاد مقاطع فولادی وابسته است، بنابراین با افزایش قیمت آهن و دیگر مقاطع فولادی، قیمت آن‌ها نیز افزایش می‌یابد پس در صورت گرانی در مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز برای ساخت و ساز، قیمت مسکن نیز افزایش می‌یابد.

    افزایش قیمت آهن و یا دیگر مقاطع فولادی می‌تواند بر قیمت مصالح ساختمانی دیگر همچون: سیمان، آجر، گچ و … تاثیرگذار باشد و بازار مسگن با توجه به این افزایش قیمن پچار نوسان شدید و تغییر قیمت ها می شود.قطعا این افزایش قیمت در بازار مسکن تاثیرات خوبی نخواهد داشت و فعالان ساختمانی با وضعیت رکود در صنعتشان روبه رو خواهند شد.

    افزایش قیمت ورق های فولادی

    افزایش قیمت انواع ورق های فولادی

    ورق آهنی یا ورق فولادی، آلیاژی است که پایه آن آهن می ‌باشد و در صنایع گوناگون کابرد دارد که هر کدام از آن ها ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فردی دارند.ورق های فولادی انواع گوناگونی دارند و دارای قیمت یکسانی نمی باشند ، دارای استانداردهای مشخصی هستند بنابراین این که روش تولید ورق به صورت نورد گرم باشد یا نورد سرد، نوسانات قیمت آن نیز متفاوت است.

    عوامل زیادی بر قیمت انواع ورق فولادی تاثیرگذارند که از مهم ترین عوامل عبارتند از:

    • هزینه مواد اولیه در تولید انواع ورق
    • هزینه های حمل و نقل
    • میزان عرضه و تقاضا
    • نیاز بازار
    • نوسانات قیمت ارز
    • نوسانات قیمت جهانی فولاد

    در ادامه به توضیح این عوامل می پردازیم

    نوسانات قیمت جهانی فولاد و فلزات،تغییرات جهانی قیمت فلزات خام و فولاد به وضعیت عرضه و تقاضای جهانی، وضعیت داخلی کشورهای دارای معادن بزرگ و دیگر عوامل سیاسی، بستگی دارد، وضعیت سیاسی اکثر این کشورها چندان پایدار نیست و همین، باعث تغییر قیمت جهانی فلزات هم می‌شود.میزان عرضه و تقاضا،نرخ عرضه و تقاضا در کشور از عوامل مهم می باشد هرچه تقاضا برای ورق بیشتر باشد، قیمت آن هم بالاتر خواهد رفت.اگر صنایع با رکود مواجه شود، تقاضا برای ورق کم شده و درنتیجه، قیمت آن ممکن است، کاهش پیدا کند یا ثابت بماند.

    هزینه های حمل و نقل،قیمت سوخت اصلی ترین عامل تعیین کننده هزینه حمل و نقل است.افزایش قیمت نفت و گازوئیل، هزینه های گمرک و ترانزیت بین المللی موجب افزایش قیمت می شود.

    هزینه مواد اولیه،سنگ‌آهن، قراضه و آهن اسفنجی از جمله موادی اولیه هستند که برای تولید ورق آهن در داخل کشور تامیین می شوند  که هر  تغییری در قیمت مواد اولیه، موجب تغییر در قیمت ورق آهن خواهد شد.نوسانات قیمت ارز، با افزایش قیمت هزینه تولید برای تولیدکنندگان داخلی افزایش می یابد که درنتیجه باعث افزایش قیمت ورق می‌شود.کشور ما از تامیین کنندگان ورق برای کشور های همسایه است که با افزایش نرخ دلار و تمایل بیشتر به صادرات باعث کاهش عرضه در کشور و درنتیجه افزایش قیمت ورق می‌شود.

    پیش بینی افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن

    مقاطع فولادی در صنایع مختلف و به خصوص صنعت ساخت و‌ ساز کاربردهای گسترده‌ای دارند و اکثر فعالان در این صنعت در تلاش برای مطلع شدن از جدیدترین نرخ این محصولات و تحلیل و پیش‌ بینی بازار آهن هستند.

    با پیگیری روزانه و هفتگی می توانید از مناسب‌ ترین زمان خرید مطلع شوید و  با اطلاع از روند کاهش قیمت آهن به‌ مرور زمان توانایی تحلیل بازار فولاد را پیدا کنید.در مورد تحلیل قیمت میلگرد می توان گفت که عواملی چون نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، تغییر فصول و… بر قیمت میلگرد اثر می گذارد که این تغییر گاهی به صورت روزانه و گاهی به صورت هفتگی اتفاق می افتد.

    قیمت میلگرد تحت تأثیر میزان عرضه و تقاضای بازار است. در طول زمستان قیمت‌ها عموماً ثابت بوده و یا سیر نزولی دارند. اما زمستان امسال برخلاف سال‌های گذشته قیمت میلگرد، بیشتر تحت تأثیر نرخ ارز بود و شاهد رشد بی‌سابقه قیمت میلگرد در ماه گذشته بودیم.به‌جز تغییراتی که قیمت دلار می‌تواند بر بازار آهن اعمال کند، نرخ تورم نیز در این خصوص بسیار تأثیرگذار است و این افزایش نرخ هم بر بازار طلا تأثیر می‌گذارد و هم بر بازار ارز و آهن.البته تأثیر بودجه‌بندی سال آینده، نوسانات بازار جهانی و تغییرات بهای انرژی و قطعی برق در تابستان و گاز در  نیمه دوم سال ۱۴۰۲ را نیز در این خصوص در نظر گرفت.

    تحلیل قیمت تیرآهن ،تیرآهن  مهم‌ترین عنصر در ساخت اسکلت فلزی است و برای محاسبه هزینه یک سازه، باید قیمت تیرآهن را در نظر داشته باشید، بزرگترین کاربرد تیرآهن مربوط به ساختمان سازی می باشد،از این رو کارشناسان معتقدند یکی از اصلی‌ترین دلایل نوسانات قیمت مسکن در کشور، تغییرات بهای مصالح ساختمانی از جمله این مقطع فولادی است و نوسانات قیمت دلار طی هفته گذشته موجب تغییرات در بازار تیرآهن بوده است،ساختمان‌سازی یکی از حوزه‌هایی است که بیشترین استفاده را از آهن داشته و پیش بینی و تحلیل قیمت آهن برای افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

    عرضه و تقاضا، بازار بین المللی و قیمت ارز تنها تعدادی از این عوامل تاثیر گذار هستند. اما همانطور که گفته شد اصلی‌ترین دلیل نوسان قیمت این محصول طی هفته گذشته، نوسانات بازار دلار بود.مهم‌ترین نکته هنگام تعیین قیمت کارخانه و برندی است که آن را تولید می‌کند.

    بازار فولاد با توجه به نوسانات ارز و تغییر در میزان عرضه و تقاضا، روند افزایشی را تجربه کرد و دلار طی یک هفته گذشته ثابت بود و با قیمت حدودی 50300 تا 50400 خرید و فروش شد اما همچنان نرخ تورم، قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی، میزان عرضه و تقاضا، نرخ تورم، قیمت جهانی نفت و… در تعیین قیمت آهن‌آلات تاثیرگذار هستند.

    از دلیل اهمیت پیش بینی قیمت تیرآهن در سال  ۱۴۰۲ میتوان گفت قطعا پیش‌بینی قیمت‌ها با شک و تردید همراه خواهد بود که این نشان‌دهنده این است که پیش‌بینی‌ها همیشه درست از آب در نمی‌آیند. با این‌حال، بازار آهن و خصوصا تیرآهن، تاثیرات مستقیمی بر قیمت مسکن و سایر بخش‌های خدماتی و ساختمانی خواهند گذاشت. پیش‌بینی قیمت‌ها در این بازار می‌تواند نگاه سرمایه‌گذاران به این بخش‌ها را تغییر داده و تا حدی سمت و سوی بازار را تعیین کند.

    نتیجه گیری افزایش قیمت آهن

    نتیجه گیری

    چرا پیش بینی قیمت آهن مهم است؟هر یک از مقاطع فولادی و آهن آلات، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت، کافیست به اطراف خود بنگرید، حتما اثری از آهن را در اطراف خود مشاهده می‌کنید. آهن و فولاد به تمام جوانب زندگی انسان وارد شده‌اند و صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

    پیش بینی قیمت آهن در نیمه دوم ۱۴۰۲ در شرایط کنونی وابستگی زیادی به شرایط سیاسی و اقتصادی داخل کشور و روند قیمت دلار دارد.اکنون دولت سیاست‌های انقباضی را در حوزه اقتصاد در پیش گرفته، وام‌ها و تسهیلات بانکی را کاملا کنترل کرده و در تلاش است تا در حد امکان جلوی تورم را بگیرد. از سوی دیگر، رشد اقتصادی چندانی حداقل در آینده نزدیک پیش بینی نمی‌شود.

    وضعیت صنایعی مانند ساختمان سازی، خودروسازی و لوازم خانگی است که فولاد جزو مواد اولیه اصلی آن‌ها به شمار می‌رود و بررسی شرایط کنونی و آینده این صنایع به درک بهتر قیمت آهن آلات کمک شایانی می‌کند.در حال حاضر در صنعت ساختمان‌سازی شاهد رکود نسبتا عمیقی هستیم و بخش خصوصی تمایل چندانی به ساخت و ساز نشان نمی‌دهد و بسیاری از پروژه‌های عمرانی مربوط به دولت می‌شوند.

    با این اوصاف، تداوم چنین وضعیتی نه تنها می‌تواند کارخانجات کوچک را به ورطه ورشکستگی و تعطیلی کامل بکشاند،ایران به ناچار مانند بسیاری از کشورهای دیگر، به خصوص کشورهای فعال بازار فولاد در منطقه، به فناوری‌های نوین روی آورد تا ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید، از بازار جهانی عقب نماند.استعلام قیمت محصولات فولادی پرکاربرد از طریق وبسایت پرگاس آهن و یا به صورت تلفنی امکان‌ پذیر است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۶۸۰۸  تماس حاصل فرمایید و از تجربیات کارشناسان ما بهره‌ مند شوید