تلاش برای ثبات قیمت آهن آلات

  • تعداد بازدید : ۹۵
  • تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
تلاش برای ثبات قیمت آهن آلات
سر فصل ها

    در چند روز گذشته در مبادی فروش ، قیمت آهن آلات وارد ثبات قیمت شده بود گاهأ  تعداد معدودی از شرکت ها قیمت های افزایشی ارائه میدادند اما به طور کل قیمت ها کاهش یافته و در ثبات به سر می‌برد.زیرا که بازار ارز دچار نوسانات کاهشی شده بود.بن بست در برجام وبی نتیجه بودن مذاکرات وتحریمات وجنگ های پیش آمده  عاملی شدتا  مجدد بازار تکان بخورد و دچار نوسانات ارزی گردد و قیمت های آهن آلات بالا رود.البته پیش بینی ها هم دور از انتظار نبود دولت مداران تلاش بر ثبات تمامی قیمت هابودند به این صورت که با تزریق دلار در بازار، تلاش داشتند تا  نرخ ارز را کنترل نمایند.

    از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات سیاست های دولت وجنگ های داخلی و خارجی ،تحریمات ،میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز، تغییرات تورمی،عوامل اقتصادی جهانی، عوامل اقتصادی داخلی، برند تولیدکننده می باشد که اثرات مثبت و یا منفی بر قیمت تمام شده ی آهن آلات میگذارد .

    یک مورد نادرکه در این دوره برای فروش آهن آلات به وجود آمد و بازار را نیز  تحت تاثیر قرار داد موضوع خشکسالی و کم آبی بود.در زمانی از سال  که بارندگی کمتر شد فروش بعضی مقاطع از جمله میلگرد و تیرآهن بالا رفت که موجب کمبود عرضه شد و در این حالت باعث شد تا قیمت میلگرداجدار افزایش پیدا کند. علت این افزایش ناگهانی و تقاضای میلگرد آجدار ، بالا رفتن ساخت و ساز بود چرا که در بسیاری از مناطق درفصل سرد سال، ساختمان سازی به دلیل  شرایط آب و هوایی سرد و بارش باران و برف  با دشواری‌هایی مواجه است که موجب صرف نظر کردن از ساخت در آن فصل میگردد.اما خشکسالی و شرایط آب و هوایی موجب شد که ساخت ساز صورت گیرد و تقاضای میلگرد آجدار بالا رود .

    قیمت دلار نیز باعث شده تا اثرات روانی برقیمت آهن آلات صورت گیرد و ثبات قیمت آهن آلات را از بین ببرد .تغییرات در قیمت دلار، موجب واکنش‌های هیجانی میگرددو خرید،فروش در بازار وصبر کردن خریداران برای پیش بینی که شاید قیمت پایین آید و یا بالا رود .بازار را تحت تاثیر این هیجانات قرار میدهند و قیمت ها بر اثر این بارهای روانی از ثبات بودن خارج میشود.تصمیمات مختلف دولت‌ها باعث میشود تا  کنترل واردات و صادرات و محدودیت‌های قیمتی به وجود آید که بر افزایش و کاهش قیمت آهن آلات تاثیر میگذارد. مسئولان گاها با سیاست‌های صحیح ویا غلط  اثرگذاری مثبت و منفی  بر بازار دارند که برای بازه‌های زمانی کوتاه مدت تاثیر به‌سزایی در بازار میگذارد.

    رونق بازارهای داخلی

    بارونق بازارهای داخلی همچون بازار بورس، بازار سکه و بازار خودرو و بازار ارز نیز تاثیرات مستقیمی بر رونق  بازار فولادمی نماید.تجربیات نشان میدهد که تغییرات در قیمت های صنایع مختلف جدا از دیگر بازار ها نمی باشد و تاثیر مستقیم روی یکدیگر میگذارند. پیش بینی وامید است که در بازارسال جدید شرایط خوب پیش روی همه قرار گیرد. البته گاها حوادث و اتفاقات غیرقابل پیش بینی همچون زلزله ،ویا جنگ های داخلی و خارجی تاثیراتی میگذارند بنابراین نبایدمسائل غیرقابل پیش بینی را بی تاثیر بدانیم.

    ثبات قیمت شمش فولادی

    ثبات قیمت شمش فولاد در دی ماه 

    حجم فروش شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران در دی‌ماه امسال کم شده است زیرا که  تمامی قیمت‌ها در حال صعود و پایین آمدن هستند .نتایج نشان می‌دهد که  میانگین فروش هر کیلوگرم شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران ظرف دی‌ماه برابر 23هزار و 505 تومان بود است و این در حالی می باشد که فروش در  آذرماه این محصول با میانگین قیمت 23هزار و100تومان به فروش می‌رسد.در نتیجه 40درصد از حجم فروش شمش فولاد ،در ایران کاسته شده است .و میانگین نرخ این محصول 

    رشد 1.4درصدی داشته است .وبا مقایسه ماه های گذشته سیر صعودی را در پیش گرفته است  .بعداز تجربیات و تحقیقات بر روی ثبات قیمت بر آهن آلات نوبت آن رسیده ،که جز به جز به بررسی قیمت های آهن آلات بپردازیم .

    نبشی و ناودانی در ثبات قیمت آهن آلات

    نبشی و ناودانی هم تاثیرات خارجی و داخلی تغییرات قیمت را دریافت می‌کنند.بررسی های کارشناسان پرگاس آهن بر این اساس بوده که تثبیت مقطعی بازار، بر روی قیمت نبشی و قیمت ناودانی هم تاثیر گذار می باشد.انواع نبشی و ناودانی از تمامی برندهای معتبر بازار به خصوص ناب تبریز ،شکفته، آریان فولاد، شکفته، صنایع فولاد کوهپایه، ظهوریان و ... بدون هیچگونه تغییر قیمت ناگهانی ویا قابل توجه مانند سابق و نسبت به هفته اخیر، با همان وضعیت قبلی  به مشتریان خود عرضه می نماید.

    ثبات قیمت پروفیل

    یکی از مهمترین و پرمصرف‌ترین محصولات فولادی که از فلز  ساخته شده است و صنایعی همچون: ساختمان سازی ،صنعت خودروسازی،درو پنجره ، ساخت نمای ساختمان و ساخت لوله به میزان بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.به طور کلی وزن پروفیل مهمترین فاکتور مؤثر در قیمت پروفیل می‌باشد که بر اساس هر کیلوگرم آهن محاسبه می‌گردد.

    قیمت انواع پروفیل آهن  تحت تاثیر آرامش بازار ارز است . در کارخانه‌های مختلف امروز شنبه 1 بهمن بدون کوچکترین تغییر نسبت به هفته های قبل، داد و ستد شده است. پروفیل ساختمانی اصفهان در سایز 20*20 با ضخامت 2 و حالت 6 متری، هر کیلوگرم 34.129 هزار تومان اعلام شده استو سایز 30*30 اصفهان  با همان اطلاعات وضخامت و حالت 6 متری، 33.945 تومان وارد بازار شده است .باید بیان نمود که قیمت تمامی سایزهای پروفیل ساختمانی اصفهان به همین منوال  ثابت و بدون تغییر باقی مانده است.

    سایر انواع پروفیل آهن هم همچنان روی خط ثبات قیمت‌ها حرکت می‌کنند و این موضوع، همان‌طور که گفته شد تا حد زیادی متاثر از ثابت ماندن قیمت ارز و به طبع آن، تغییر نکردن قیمت محصولات اولیه است. انتظار داریم بعد از تعطیلات، شاهد تغییراتی در قیمت این مصحولات باشیم.

    ثبات نبشی ایرانی ،اروپایی

    سپری ، ناودانی و نبشی ایرانی و اروپایی در تمامی شرکت ها با انواع مختلف برند ها و همچنین  قیمت انواع ورق گرم و سرد و قیمت ورق سیاه در اکثریت شرکت ها هیچگونه تغییر قابل چشم گیر نداشته است و تقریبا می‌توان بیان نمود که در ثبات قیمت به سر می‌رود . قیمت ورق های روغنی ،رنگی و گالوانیزه ثابت می باشند.

    میتوان نتیجه گرفت که نگاه فعالان این عرصه با رایزنی های سیاسی، ایران با غرب تلاش بر ثبات قیمت آهن آلات است.زیرا که  خبرهای  رسمی و غیررسمی منتشر شده بین خریداران و تولید کنندگان اثرات مثبتی بر بازار داشته و به طور روانی به کنترل  قیمت آهن آلات منجر شده است .

    قیمت لوله های صنعتی

    طبق تحقیقات نرخ قوطی پروفیل ثابت بوده و قیمت انواع لوله ها مثل لوله ی گازی و صنعتی تغییرات چشمگیر مشاهده نشده .گزارش های حاکی از این که برخی از کارخانه های تولید کننده ی قوطی پروفیل، دارای نوسانات قیمتی بوده یعنی پروفیل های ،ضخامت 2 میلیمتر از 35 الی 37هزار تومان اعلام قیمت شده است  که نشان از ثبات  بازار دارد.

    ثبات قیمت تیرآهن و ورق سیاه

    قیمت تیرآهن وبه ثبات رساندن آن 

    با ثبات نرخ ارز وسیاست های دولت در هفته های گذشته باعث شد تا کارخانه جات تمایلی به افزایش قیمت های تیرآهن ها نداشته باشند. طبق مشاهدات در بازار آهن  خرید تیرآهن 12 متری سایز 14 شرکت ذوب آهن، همچنان با قیمت هر کیلوگرم (35.865 )تومان معامله می‌گردد.ومیتوان گفت از اول هفته قبل ،تاکنون بدون تغییر باقی مانده است .تیرآهن اهواز نیز سایز 14 در شاخه 12 متری، هر شاخه  4 میلیون و 854هزار و 229 تومان عرضه پدر بازار معامله می‌شود .وکارخانه ی اهواز نیز قیمت تیرآهن سایز 14 و 16 و 18 خود را ثابت اعلام کرد.کارخانه های معتبری همچون فایکو، نیز بدون افزایش یا کاهش قیمت محصولات را عرضه می نماید .

    قیمت ثابت ورق سیاه  

    قیمت ورق سیاه  در ایران همیشه در حال نوسان بوده چرا که با بالارفتن دلار و صادرات کارخانه ها به خارج از کشور باعث نوسانات زیادی در ورق سیاه میشد .اما اینک با صعود قیمت ها و ثبات قیمت آهن آلات باعث شده تا مشتریان و درخواست کنندگان انواع ورق آهن ،که شامل ورق سیاه میشود درتکاپوی خرید باشند.پرمصرف بودن ورق سیاه در صنایعی همچون ،خودروسازی ، پتروشیمی، و یا ساختمان‌سازی، در اقتصاد کشورمان بسیار مهم وتأثیرگذار می باشد . ثبات قیمت آهن آلات باعث شده تا به ورق سیاه هم سرایت نمایدو بدون تغییرات قیمت وبدون گران شدن مشتریان در خرید فروش می باشند.از هفته ی سابق تا کنون این محصول بدون تغییر و شیبی در قیمت در بازار عرضه میگردد.

    ورق سیاه ضخامت 2 در سایز 1000  در حالت رول از معتبرترین برند یعنی  فولاد مبارکه ،امروز( 36.610 )تومان معامله گشت . قابل ذکر است که همین ورق با همین برند فولاد مبارکه ، در سایز 1250 با قیمت (36.330) تومان به مشتریان عرضه می‌گردد. به این نتیجه میرسیم  که فولاد مبارکه،ورق سیاه اکسین اهواز، ورق سیاه کاویان اهواز، ورق سیاه گیلان، ورق سیاه قیمت ورق آهن یا ورق سیاه  خود را در تمامی ضخامت ها ثابت نگه داشته اند.

    قیمت ورق آهن 

    انواع ورق آهن در روز یک شنبه 16دی ماه تغییرات چشم گیری نکرده است .انواع ورق گالوانیزه با  کارخانه های معتبری همچون ،هفت الماس، شهریار تبریز، کاشان،شهرکرد، تاراز و ... نسبت به روز های بعد  و روزهای قبل آن، ثابت مانده است  و میتوان بیان کرد که رشد 0 درصد راداشته است.ورق  های رنگی چین و فولاد مبارکه نیز شاهد این ثبات قیمت بوده آند وافزایش یا کاهش خاصی در قیمت ورق ها واین محصولات صورت نگرفته است .میتوان با مراجعه به سایت پرگاس اهن نیز به این ثبات در ورق روغنی فولاد مبارکه و هفت الماس پی برد.