بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات

  • تعداد بازدید : ۱۰۴
  • تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات
سر فصل ها

    بسیاری از کسب و کارها با آهن و مقاطع فولادی در ارتباط مستقیم هستند و آهن همواره در مرکز توجه بسیاری از صنایع می باشد که با نوسانات قیمتش در بازار تاثیر فراوانی می گذارد،عوامل فراوانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر این نوسانات تاثیر دارد که در تقاضا تاثیر دارد و آثاری چون عدم ثبات بازار،کاهش تقاضا و رکود در تولید را به همراه خود دارد.در این مقاله سعی داریم تعدادی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات را به شما معرفی کنیم:

    تاثیر قیمت نفت بر آهن

    نفت به واسطه اینکه عنصر اصلی در تولید محصولات فولادی می باشد  درصدی از قیمت محصولات فولادی به آن ارتباط دارد،پس قیمت نفت بر قیمت میلگرد ، لوله پروفیل و انواع ورق های فولادی تاثیر دارد و محصولان نفتی مثل گازوییل و بنزین که رکن اصلی حمل و نقل در صنایع است به صورت غیر مستقیم بر قیمت محصولات نفتی تاثیر می گذارد چون شامل هزینه های جابه جایی نیز می شود.

    قیمت مواد خام و مواد اولیه آهن آلات

    بزرگترین تولید کننده مواد خام و وارد کننده سنگ آهن جهان کشور چین می باشد پس قیمت مواد اوایه مثل سنگ آهن نیکل و کروم بر قیمت آهن آلات تاثیر دارد،میزان تولیدات چین موجودی انبارهایش بر قیمت جهانی مقاطع فولادی تاثیر کذار است.

    هزینه حمل و نقل

    هنگامی که محصولات فولادی و آهن آلات خریداری می شود برای رسیدن به دست مشتری نیازمند حمل و نقل می باشد پس کرایه حمل ونقل و قیمت سوخت می تواند بر نوسانات قیمت آهن آلات تاثیر گذار باشد.معمولا آهن آلات در حجم بالا خریداری می شود که برای حمل از کامیون و بعضأ کشتی استفاده می شود و چون به سوخت نیاز دارد پس افزایش قیمت سوخت بر قیمت آهن موثر است.

    تاثیر تورم بر قیمت آهن آلات

    تورم از مشکلات اصلی اقتصاد کشورهای در حال توسعه است و تولید ۶۰ درصد فولاد در کشورهای در حال توسعه انجام می گیرد و تاثیر تورم حاکم بر این کشور ها موجب نوسانات قیمت آهن آلات شده است.

    عرضه و تقاضا

    بالا و پایین رفتن عرضه و تقاضا از عوامل ثابتی است که بازار فولاد نیز تحت تاثیر خود قرار داده است به طوری که با افزایش عرضه قیمت کاهش می یابد و با کاهش عرضه قیمت افرایش.درست است که میزان و طرفیت تولید کشورها مشخص است اما اتفاقات پیش بینی نشده مثل جنگ،همه گیری بیماری مانند کرونا و … موجب اختلال و کاهش تولید می شود و‌محدود شدن عرضه آهن آلات می شود و همچنان میزان تقاضا بالا می رود که باعث افزایش قیمت آهن آلات می شود که دولت می تواند با افزایش کارخانه های داخلی و  تولید کننده ها در بلند مدت ثبات نسبی را در بازار آهن به وجود می آورد.

    تاثیرات سیاسی بر آهن آلات

    سیاست به دو روش داخلی و خارجی بر قیمت آهن آلات تاثیر میگذارد.سیاست خارجی مثل تورم ها،جنگ ،تنش نظامی،رفتار سیاسی کشورها بر نوسانات نرخ ارز تاثیر می گذارد و تنش بین کشورها و همکاری قدرت های اقتصادی بر روند نوسانات بازار آهن تاثیر دارد.سیاست داخلی مثل بهبود زیر ساخت تولید،تصمیم برای کنترل تورم ها و بودجه های اقتصادی بر روند تغییر قیمت در بازار آهن تاثیر می گذارد.

    تاثیر نرخ ارز و دلار بر آهن

    کشور ما از نوسانات ارز و دلار مخصوصا در زمینه ی آهن آلات تاثیر زیادی می گیرد.برخی از مواد اولیه نیز از خارج وارد می شود که این واردارت به نرخ ارز بستگی دارد و یا تجهیزات بسیاری از کارخانه ها از خارج تامیین می شود و در صورت خراب شدن قطعات نیازمند واردات می باشد و با قیمت ارز.پس نتیجه می گیریم که نرخ ارز و دلار عامل اساسی در صنعت کشور به خصوص بازار آهن است.

    نقش واردات در قیمت آهن

    واردات مواد اولیه با نرخ دلار و ارز می باشد و تغییر این قیمت ارز به صورت مستقیم بر نوسان قیمت محصول نهایی شده مثل لوله میگرد تیرآهن ورق و غیره اثر میگذارد.

    ضایعات آهن

    ضایعات آهن قابلیت بازیافت دارند.مقاطع فولادی از مواد اولیه شمش اسلب و ورق تهیه می شود و ضایعات و آهن قراضه ها بخشی از مواد اولیه برای تولید شمش و مقاطع فولادی است پس نتیجه میگیریم که افزایش و کاهش قیمت ضایعات بر قیمت نهایی آهن آلات اثر مستقیم دارد.

    نوع محصول

    وزن سایز ابعاد محصول بر قیمت آن اثر دارد و چون طبق استانداردها وزن هر محصول متفاوت است پس این تفاوت موجب اختلاف قیمت در انواع آهن آلات می شود.

    نوسانات قیمت میلگرد

    نوسانات قیمت میلگرد

    دلایل زیادی بر نوسانات قیمت میلگرد اثرگذار است که در ادامه به توضیح آن ها میپردازیم:

    ۱.مواد اولیه

    قیمت مواد اولیه به صورت مستقیم بر قیمت میلگرد اثر دارد،موادی مثل سنگ آهن ضایعات آهن  و عنصر نیکل و روی در ساخت میلگرد استفاده می شود.اگر تهیه مواد اولیه با مشگل همراه باشد یا عرضه کم شود قیمت میلگرد افزایش می یابد و صادرات و واردات مواد اولیه بر قیمت میلگرد اثر دارد.

    ۲.عرضه و‌تقاضا

    وضعیت عرضه و‌تقاضا در بازار یکی از عوامل موثر بر قیمت میلگرد می باشدافزایش تقاضا و کاهش عرضه قیمت را افزایش می دهد و کاهش تقاضا و افزایش عرضه قیمت را کاهش می دهد.تقاضای بالا و همیشگی میلگرد سبب شده پرفروش ترین مقطع فولادی باشد پس اگر عرضه محدود باشه قیمت افزایش می یابد.

    ۳.هزینه های حمل و نقل

    هزینه های انواع حمل و نقل به مبلغ سوخت بستگی دارد.تمام مقاطع فولادی و میلگرد در تمام مراحل از مرحله تهیه مواد اولیه گرفته شده تا ورود محصول نهایی به بازار،وزن زیاد و حجم بالای محصول همه ی این ها به حمل و نقل و جاب جایی و قیمت محصول اضافه می کند.برای اطلاع از قیمت میلگرد به وب سایت پرگاس آهن مراجعه نمایید.

    ۴.قیمت دلار و ارز

    نوسانات ارزی ، نوسانات آهن آلات و میلگرد را در پی دارد و در تعیین قیمت لحظه ای و به روز میلگرد اثر دارد.با بالا رفتن قیمت دلار تولید کنندگان سود خود را در صادرات کالای خود می بینند که این عامل خود سبب افزایش قیمت میلگرد می گردد.

    عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن

    عوامل زیادی بر قیمت محصولات فولادی و تیر آهن تاثیر دارد و قیمت تیرآهن به دلیل تاثیری که روی فروشندگان این محصولات و کسب و کار آن‌ها می‌گذارد اهمیت زیادی دارد چند عامل موثر و تاثیر گذار بر قیمت تیر آهن عبارت است از :

    کیفیت محصول و برند تیرآهن

    کیفیت از عوامل موثر بر قیمت است چون بازار آهن یک بازار رقابتی است و مشتری همیشه سراغ محصول با کیفیت بهتر می رود در نتیجه کیفیت مواد اولیه و روش تولید و استفاده از دستگاه های پیشرفته موجب افزایش قیمت می شود.

    ضخامت تیرآهن

    طول عرض ارتفاع و ضخامت بر قیمت تیرآهن تاثیر دارد و طبق ابعاد مورد نیاز مشتری قیمت تیرآهن متفاوت است.

    نوسان ارزی

    با کاهش ارزش پول ایران هزینه واردات مواد اولیه برای ساخت تیرآهن افزایش یافت که این خود سبب افزایش قیمت تیرآهن شد.

    شرایط مسکن

    رکود بازار مسکن سبب تغییرات قیمت تیرآهن شد،با کاهش ساخت و سازها و رکود بازار خرید و فروش تیرآهن کاهش یافت درنتیجه قیمت تیرآهن نیز کاهش می یابد.

    تاثیر سیاست‌های داخلی و خارجی

    سیاسی داخلی وخارجی تاثیر مستقیم بر قیمت تیرآهن دارد.با توجه به تورم های کشور و تحریم  از سمت کشور های خارج بازار آهن دستخوش تغییرات زیادی شده است که این تغییرات نسبت به قیمت روزانه ارز محاسبه می شود.

    تاثیر نفت و انرژی بر قیمت تیرآهن

    بیشترین درآمد ایران از فروش نفت است قیمت نفت بر اکثر محصولات اثر می گذارد.اگر نفت به قیمت مناسب به فروش و صادرات برسد موجب کاهش تورم می شود اما با توجه به تحریم ها تورم رو با افزایش است.قیمت انرژی عامل تاثیرگذار دیگر بر قیمت تیرآهن است،این انرژی در فرآیند تولید تیرآهن مصرف می شود و بر قیمت محصول تاثیر مستقیم دارد.

    تاثیر آب

    شرایط آب و هوایی،بارندگی،خشکسالی بر روی قیمت آهن تاثیر دارد چون همانطور که میدانید در کارخانه های فولاد برای خنک کردن از آب استفاده می شود و کمبود آب باعث افزایش قیمت محصولات فولادی می شود.

    نتیجه گیری

    عوامل زیادی بر قیمت آهن آلات تاثیر می گذارد و این قیمت ها به صورت لحظه ای و روزانه تغییر می کنند،در این مقاله سعی داشتیم عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات را به شما معرفی کنیم که در هنگام خرید به عواملی که بر روی کاهش قیمت آهن آلات تاثیر می گذارد توجه کنید تا خرید شما به مطمئن تر و مقرون به صرفه باشد.برای مثال فصول سرد همیشه باعث کاهش قیمت آهن آلات به خصوص تیر آهن می شود.