راهنمای خرید ورق روغنی

  • تعداد بازدید : ۶۲
  • تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
راهنمای خرید ورق روغنی
سر فصل ها

    ورق روغنی چیست؟

    هرگاه ورق های فولادی با فرآیند نورد سرد تولید شوند که قبل از عملیات آنیل به روغن آغشته می شوند  به آن ها ورق روغنی می گویند و به ورق نورد سرد نیز معروف است.قیمت ورق روغنی نسبت به ورق سیاه به خاطر عملیاتی که روی آن انجام شده است بالاتر است.در ورق های روغنی ضخامت،سطح ظاهری،شکل،کیفیت،پهنا،ویژگی های کیفی قابل کنترل است تا بهترین محصول تولید شود.ورق های روغنی در صنعت خودرو و ساختمان سازی بسیار پرکاربرد هستند و در ساخت یخچال،ماشین لباسشویی و ظرفشویی،لوازم خانگی،موتور های الکترونیکی و … از ورق روغنی استفاده می شود.ورق های روغنی ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر نفوذ،خصوصیات مغناطیسی ،شکل پذیری بالا،کشش پذیری و استقامت بالا و امکان پاک سازی خوب دارند.

    روش تولید ورق های روغنی

    همانطور که گفته شد ورق روغنی با تکنولوژی نورد سرد در فشار بالا تولید می شود و این امر سبب شده است که نسبت به سایر ورق های تولید شده مقاوم تر باشد و کیفیت ظاهری بیشتری داشته باشدورق با اعمال نورد سرد ضخامتش کاهش می یابد و بعد با انجام فرآیند نورد پوسته ای و روغن اندود کردن سپس در فرآیند آنیل قرار میگیرد تا انعطاف پذیری ورق افزایش یابد اسید شویی می شود تا سطح از هر گونه اکسید زدوده شود و پرداخت نهایی محصول انجام می شود.

    ویژگی ها و انواع ورق روغنی

    از ویژگی های ورق آهنی می توان به این موارد اشاره کرد

    1. استحکام فشاری
    2. دوام سطحی بالا
    3. لعاب پذیری
    4. ضد سایش بودن
    5. مقاومت بالا

    این ورق های تولید بالایی دارند و به طور وسیع و انبوه در بازار موجود هستند که این خود باعث کاهش قیمت این محصول می شود،برای تولید ورق های کالولنیزه و ورق های رنگی از ورق روغنی به عنوان ورق پایه یا همان مواد اولیه استفاده می شود.

    انواع ورق ها به سه دسته تقسیم می شوند

    • ورق معمولی (st12) که بیشترین میزان کاربرد را دارد و بیشتر در مصارف مختلف مرتبط با ساخت و ساز به کار گرفته می شود و تاریخ انقضا بالا تا ۱۸ ماه دارد
    • ورق نیمه کشش (st13) که این ورق در سازه های صنعتی و غیر صنعتی با عمق کم استفاده می شود و و تاریخ انتقضا آن حداکثر ۸ ماه است
    • ورق فوق کشش(st14) در پرسکاری های عمیق استفاده می شود چون نسبت به دو نوع دیگر انعطاف پذیری بالایی دارد و تاریخ انقضا آن ۸ ماه است.

    این ورق ها بسته به مقدار کشش و آستانه ی مقاومت متفاوت هستند و قیمت ورق روغنی بر همین اساس در انواع مختلف متقاوت است.

    البته در صنایع مختلف ورق روغنی با قابلیت لعاب پذیری EK2 و ضد سایش QSTE کاربرد دارند.برای مثال در ساخت گلگیر اتوموبیل از ورق st13 یا  ورق نیمه کششی استفاده می شودبرای فیلتر اتوموبیا از ورق فوق کشش یا ورق روغنی st14 استفاده می شود و برای قطعات تحتانی اتوموبیل ورق های ضد سایشی استفاده می شود.در ساختنمان سازی برای ساخت سازه ها با استحکام بالا از استفاده می شودبه خاطر داشتن سطح صاف و صیقلی فرآیند رنگ زدن با کیفیت بالایی انجام می شود .

    ضخامت و وزن ورق روغنی

    ورق های روغنی طبق استاندارد در ضخامت مختلف و درجه بندی مختلف هستندمینیمم ضخامت یک ورق نورد گرم  1 میلی متر است و مینیمم ضخامت ورق روغنی سرد می تواند به 1/0 میلی متر برسد.ضخامت ورق های روغنی موجود در بازار بین 30/0 میلی متر تا 3 میلی متر است، و عرض ورق روغنی اغلب 100 یا 125 سانتی متر است.

    وزن ورق های روغنی نسبت به وزن ورق های سیاه کمتر است و استقامت بالایی هم دارد به همین دلیل است که در اکثر صنایع پرکاربرد است.

    طول(به متر) × عرض(به متر) × ضخامت(به میلیمتر)× عدد چگالی = وزن(به کیلوگرم)

    وزن ورق روغنی تقریباً با آهن معمولی یکسان است.

    کاربرد ورق روغنی

    در این بخش به معرفی چند مورد از کاربردهایی که ورق روغنی دارد می‌پردازیم:

     خودرو سازی : در این صنعت استفاده از ورق های سرد و ورق های روغنی به طور متعدد می باشد مخصوصا در تولید اگزوز و استفاده در بدنه خودرو و

    مبلمان فلزی : در بیشتر ارگان ها و ادارات مبلمان فلزی موجود است.در بایگانی اسناد،کشوهای فلزی و تجهیزات اداری و … از ورق های روغنی استفاده می شود

    لوازم خانگی : استفاده در کابینت ها،یراق آلات ،یخچال فریزر،مایکروفر،کمد وسایل منزل و مدرسه از کاربردهای ورق روغنی می باشد

    تولید محصولات فولادی : تولید پروفیل با ضخامت پایین که به فروفیل مبلی و لوله معروف هستند و همچنین در تولید درب و پنجره و پروفیل ساختمانی بیشترین کاربرد، را ورق روغنی را دارد که جز پرکاربردترین در ساخت و ساز می باشد..تولید ورق گالوانیزه رنگی که خود ورق گالوانیزه رنگی از ورق روغنی به وجود می آید.

    کارخانه های ورق روغنی

    کارخانه های تولید کننده ورق روغنی

    کارخانه های نام برده شده بهترین ورق های روغنی را با کیفیت بسیار بالایی و در سطح درجه یک به تولید میرسانند:

    1. فولاد مبارکه اصفهان
    2. هفت الماس
    3. فولاد غرب آسیا

    مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به جز تولید ورق سیاه در زمینه تولید ورق روغنی از بهترین تولیدکنندگان داخلی کشور می باشد که محصولاتش از کیفیت بالایی برخوردار است،پایین بودن تلورانس ابعادی عرض ورق روغنی مجتمع فولاد مبارکه از ویژگی هایی مهمی است که این مجتمع را به بهترین تولید کننده ورق روغنی تبدیل کرده است و مشتریان مخصوص خود را دارد.

    کارخانه فولاد غرب آسیا که در آن برای تولید ورق روغنی با ضخامت 0.2 میلی‌متر از ورق روغنی با ضخامت 1.6 میلی‌متر استفاده می‌شود و ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن را در دو خط تولید دارد.

    کارخانه فولاد هفت الماس انواع ورق های روغنی را به صورت کلاف،ورق مسطح و کلاف نواری شده تولید می کند و محصولاتش بر اساس استاندارد EN 10130 -2006 و‌ استاندارد ملي ايران به شماره INSO 5723 تولید و به بازار عرضه می‌کند.

    نکات مهم خرید ورق روغنی

    در هنگام خرید از مهم ترین نکاتی که باید توجه کرد انتخاب بهترین کارخانه تولید کننده می باشد چون خرید از یک برند و کارخانه معتبر تضمین کننده کیفیت آن است.

    • توجه به تاریخ مصرف ورق روغنی در هنگام خرید بسیار مهم می باشد
    • وزن و اندازه ورق را هنگام خرید چک کنید
    • از نرمی و خشکی ورق حتما مطلع شوید

    قبل از اقدام به خرید حتما استعلام قیمت ورق روغنی را بگیرید چون فرآیند تولید آن پیجیده است نسبت به ورق سیاه گران تر می باشد.ضخامت ورق‌های روغنی موجود در بازار، غالبا عددی بین 0.3 میلی‌متر تا 3 میلی‌متر است و عرض ورق روغنی معمولا عددی بین 100 تا 125 سانتی‌متر است.

    روش خرید و استعلام قیمت ورق روغنی

    روش های خرید ورق روغنی

    قیمت ورق و اینکه چه عواملی بر قیمت ورق های روغنی ناثیر گذار است برای خریداران بسیار حائز اهمیت است که شرکت پرگاس آهن سعی دارد در این مقاله شما را با عواملی که بر قیمت آن تاثیر می گذارد آشنا کند:

    ورق در بورس کالا: معامله در بورس از عوامل تاثیرگذار بر قیمت می باشد.معاملات آهن آلات در بورس باعث می شود نوسانات در بازار کنترل شده و ثبات بیشتری در بازار فولاد ایجاد شودقیمت ورق آهنی به عواملی مثل نرخ دلار ، حجم تولیدی کارخانجات،میزان واردات و قیمت جهانی بستگی دارد و قیمت ورق روغنی به نرخ مواد اولیه و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد

    .نسبت عرضه و تقاضا : زمانی که بازار با کمبود ورق مواجه شود قیمت افزایش می یابد و با کاهش تقاضا نیز قیمت کاهش می یابد  پس نسبت عرضه و تقاضا بر قیمت ورق روغنی تاثیر می گذارد پس باید میزان تولید کنندگان ورق روغنی افزایش یابد.

    . خرید مستقیم از کارخانه : برای خرید مقرون به صرفه تر باید از کارخانجات تولید کننده ، حجم تولید و قیمت آن ها مطلع شد چون برای خرید با حجم بالا مطمئنا بهترن راه برای صرف هزینه کمتر خرید مستقیم از کارخانه است و باید هزینه حمل و تا محل مورد نظر در نظر گرفته شود.البته باید به این نکته توجه کرد از کارخانه ها خرید با حجم کرد و به صورت روزانه محدودیت دارد.

    . خرید از شرکت های بازارگانی یا بنگاه ها : برای خرید جزئی ورق روغنی یا تعداد رول های کمتر خرید از بنگاه ها و شرکت های بازرگانی مقرون به صرفه تر می باشد و برای کاهش هزینه حمل و نقل به صرفه ترین روش است چون در این صورت کارشناسان فروش نزدیک ترین انبار به محل مورد نظر شما را برای ارسال در نظر می گیرند.

    .خرید ورق روغنی از شرکت ها: امروزه شرکت های زیادی در حوزه فروش آهن آلات فعالین دارند شما با مراجعه به وب سایت شرکت پرگاس آهن با ارائه خدمات مشاوره و پشتیبانی امکان خرید از کارخانجات که مشتری به صورت مستقیم نمی تواند خرید کند را در اختیار شما قرار میدهد و حتی در خرید های کم نیز شما را پستیبانی می کند.

    استعلام قیمت قبل از خرید ورق روغنی

    همانطور که گفته شد ماده اولیه تولید ورق روغنی ورق سیاه می باشد پس قیمت پایه ورق سیاه از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق روغنی است.کیفیت ورق و اینکه در کدام کارخانه تولید شده باشد بر قیمت ورق موثر است.مقدار حجم درخواستی بر قیمت تاثیر گذار است چون در خدید در تناژ بالا نسبت به قیمت پایه قیمت پایین تر اعلام می شود.میزان عرضه و تقاضا،قیمت جهانی ورق،نرخ دلار در قیمت ورق تاثیر دارد.

    بعد از سنجیده شدن تمام نکات ارائه شده به صورت حرفه ای و به دلیل کاربرد فراوان و اهمیت ورق روغنی، قیمت و روش خرید آن مورد توجه فعالان صنایع مختلف بوده است ،پس با مراجعه به شرکت های فروش معتبر مانند پرگاس آهن و راهنمایی خرید و استعلام روزانه و آنلاین قیمت ها میتوان خریدی مطمئن تر را تجربه کرد.

    قیمت ورق روغنی به چه عواملی بستگی دارد؟

    در مورد عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق روغنی می توان به این نکنه اشاره کرد که چون ورق های روغنی به سه دسته تقسیم می شوند و بسته به میزان کشش و نوع آن قیمت عای متفاوت دارد.ضخامت ورق نیز از موارد دیگر است زیرا ورق های ساخته شده با نورد سرد نسبت به ورق های دیگر قیمت مناسب تر و کاربرد بیشتری دارند که براساس نوع مواد اولیه و قیمت جهانی قیمت آن‌مشخص می شود  که بسته افزایش قیمت آهن قیمت ورق ها نیز تغییر میکند.

    میزان تولید و عرضه در قیمت ورق های روغنی تاثیرگذار است ،چون این ورق ها در داخل کشور نیز تولید می شوند و همچنین از خارج نیر وارد می شود یعنی واردات بر میزان قیمت تاثیر دارد.رابطه عرضه و تقاضا،اگر تقاضا بیشتر باشد قیمت بیشتر و اگر تقاضا کمتر باشد قیمت پایین تر است.بورس،نرخ عرض،میزان تولیدات کارخانه ها و تحریم ها ،همه از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق های روغنی می باشند.برای اطلاع از قیمت به روز و لحظه ای ورق های آهنی با کارشناسان پرگاس آهن درتماس باشید.